GRI Content Index NS – Standards Core |
GRI code | Referentie | Toelichting |
GRI 102: Algemene indicatoren |
1. Organisatie profiel |
102-1 | Naam van de organisatie | | Nederlandse Spoorwegen N.V. |
102-2 | Voornaamste merken, producten en/of diensten | Profiel van NS | De NS biedt geen producten of diensten aan die verboden zijn in bepaalde markten. |
102-3 | Locatie van het hoofdkantoor van de organisatie | | Laan van Puntenburg 100 3511 ER Utrecht Postbus 2025 3500 HA Utrecht |
102-4 | Het aantal landen waar de organisatie actief is | Profiel van NS | |
102-5 | Eigendomsstructuur en rechtsvorm | Corporate governance | |
102-6 | Afzetmarkten | Profiel van NS Corporate governance - Aandeelhouder Dialoog met onze stakeholders | |
102-7 | Omvang van de verslaggevende organisatie | In het kortProfiel van NS Toelichting op de geconsolideerde jaarrekening | |
102-8 | Samenstelling medewerkersbestand | Profiel van NS NS in Nederland en Europa NS als werkgever | We rapporteren niet over de volgende zaken: b. Totaal aantal werknemers per arbeidsovereenkomst (permanent en tijdelijk), per regio. c. Totaal aantal werknemers naar type werk (voltijds en deeltijds), naar geslacht. d. Of een belangrijk deel van de activiteiten van de organisatie wordt uitgevoerd door werknemers die geen werknemers zijn. Indien van toepassing, een beschrijving van de aard en omvang van het werk dat wordt uitgevoerd door werknemers die geen werknemer zijn. e. Alle significante variaties in de cijfers f. Een uitleg over hoe de gegevens zijn verzameld, inclusief gemaakte veronderstellingen.
Reden voor niet rapporteren informatie: We hebben besloten om deze gegevens niet toe te voegen, omdat het niet de waarde van ons verslag verhoogt. Als stakeholders hierom vragen zijn we bereid dit in toekomstige verslaggeving op te nemen. |
102-9 | Omschrijving van de toeleveringsketen van de organisatie | Duurzaam inkopen Waarde creëren voor de samenleving (in het waardecreatiemodel) | NS besteedt per jaar voor ongeveer 1 miljard aan diensten en leveringen van derden, waarvan meer dan de helft aan treinen, infrastructuur, IT, bouw en energie. |
102-10 | Significante veranderingen voor de organisatie en de keten | 2017 in een notendop VoorwoordVerslag van de raad van bestuurNS als werkgeverAbellio | |
102-11 | Uitleg over de toepassing van het voorzorgsprincipe door de verslaggevende organisatie | Integriteit & compliance Beheersing van risico's Three lines of defenceWaarom een impactanalyse | |
102-12 | Extern ontwikkelde economische, milieugerelateerde en sociale handvesten, principes die door de organisatie worden onderschreven | | Coalitie Anders Reizen Mobiliteitsalliantie Platform duurzaam OV en Spoor SER Energieakkoord Meerjarenafspraak 3 Nationale Klimaat Coalitie Code verantwoord Marktgedrag Gedragscode verwerking persoonsgegevens OV-chipkaart door OV-bedrijven NEVI Handreiking verantwoord inkopen Green Deal Afvalscheiding en reductie op stations en in treinen Railsponsible |
102-13 | Lidmaatschappen van verenigingen (zoals brancheverenigingen) en nationale en internationale belangenorganisaties | | KNV, Railforum, VNO/NCW, CER Brussel, UIC Parijs, MVO Nederland, Vereniging Energie, Milieu en Water (VEMW), Green Business Club. |
2. Strategie |
102-14 | Verklaring van de hoogste beslissingsbevoegde van de organisatie | Bericht van de president-directeur | |
3. Ethiek en Integriteit |
102-16 | Beschrijving van de door de organisatie gehanteerde waarden, principes, standaarden en gedragsnormen, zoals een gedragscode
| Corporate Governance code Integriteit & Compliance Gedragscode Zorg voor privacy | |
4. Bestuur |
102-18 | De bestuursstructuur van de organisatie | Corporate governance Organisatie van duurzaamheid | |
5. Stakeholder betrokkenheid |
102-40 | Lijst van groepen belanghebbenden die de organisatie heeft betrokken | Schema Stakeholderdialogen | |
102-41 | Werknemers onder een collectieve arbeidsovereenkomst | | 99% van alle medewerkers van NS Groep viel in 2017 onder een CAO. |
102-42 | Uitgangspunten voor de inventarisatie en selectie van belanghebbenden | Dialoog met onze stakeholders | |
102-43 | Wijze waarop belanghebbenden worden betrokken | Dialoog met onze stakeholders Reikwijdte en verslaggevingscriteria (Reikwijdte) | |
102-44 | Belangrijkste onderwerpen en vraagstukken die uit het overleg met belanghebbenden naar voren zijn gekomen | Dialoog met onze stakeholders | |
6. Reporting practice |
102-45 | Overzicht van alle ondernemingen die in de geconsolideerde jaarrekening zijn opgenomen en die niet onder dit verslag vallen | Jaarrekening Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
102-46 | Proces voor het bepalen van de inhoud en specifieke afbakening van het verslag en hierbij gehanteerde uitgangspunten | Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders | |
102-47 | Materiële onderwerpen die tijdens het proces ter bepaling van de inhoud van het verslag zijn vastgesteld | Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders | |
102-48 | Gevolgen van een eventuele herformulering van informatie die in een eerder verslag is verstrekt en de redenen voor deze herformulering | Reikwijdte en verslaggevingscriteria | De NS draagt er ieder jaar zorg voor dat de informatie in het verslag aangescherpt wordt. Dit leidt tot herformulering van informatie t.o.v. van eerdere jaarverslagen. Specifieke herformuleringen en de reden daarvoor zijn duidelijk aangegeven in de verslaggeving. |
102-49 | Wijzigingen in de rapportage | Reikwijdte en verslaggevingscriteria Materialiteitsmatrix 2017 | |
102-50 | Rapportageperiode | Reikwijdte en verslaggevingscriteria | 1 januari 2017 t/m 31 december 2017 |
102-51 | Datum van het meest recente vorige verslag | | 28-2-2017 |
102-52 | Verslaggevingscyclus | | Jaarlijks |
102-53 | Contactpersoon voor vragen over het verslag of de inhoud daarvan | | nsg.jaarverslag@ns.nl |
102-54 | Claims omtrent het rapporteren in overeenstemming met de GRI Standards | Reikwijdte en verslaggevingscriteria GRI Content Index | Het assurance-rapport, de geselecteerde onderdelen en het oordeel en de conclusie vindt u via deze link. |
102-55 | GRI Content Index | GRI Content Index | |
102-56 | Beleid met betrekking tot assurance | Corporate governance Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
2. Materiële onderwerpen die NS rapporteert volgens GRI |
Integriteit (GRI 205: Anti-corruptie) |
205 | DMA | Onze materiële thema's Strategie en materiële thema’s Integriteit en compliance Concernrisico's - Non compliance Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders | |
205-1 | Activiteiten welke geanalyseerd zijn op corruptie en procedures | Concernrisico's - Non compliance Integriteit & compliance | Na analyse van alle activiteiten is er een beleidsstructuur (policy framework) ontwikkelt op 5 integriteitscategorieën, te noemen Communicatie en Gedrag, Belangenverstrengeling, Informatieveiligheid, Mededinging & eerlijke concurrentie en Fraude. Deze beleidsdocumenten zijn ontwikkelt voor alle medewerkers van NS. Alle mensen die bij NS komen werken worden gescreend om risico’s op ongewenst gedrag te mitigeren. Daarnaast worden werknemers die een nieuwe functie gaan vervullen met een integriteitsrisico (opnieuw) gescreend. |
205-3 | Maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van gevallen van corruptie | Integriteit & compliance | Er is niet bekend dat zich in 2017 gevallen van corruptie hebben voorgedaan. Dit geldt voor gevallen met betrekking tot de organisatie in zijn geheel, werknemers, en zakenpartners. |
GRI 301: Milieu standaarden |
Duurzaamheid (intern en extern) (GRI 301: Materialen) |
301 | DMA | Strategie en materiële thema’s Organisatie van duurzaamheid Veilig en duurzaam reizen- afval verminderen Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders | |
301-1 | Gebruikte materialen naar gewicht of volume | Afval verminderen | Bij de lopende modernisering van de trein wordt 86% van de materialen hergebruikt. Jaarlijks worden 1000 OV fietsen gereviseerd, waarmee 70% van de materialen wordt hergebruikt. NS werkt eraan om inputmaterialen beter te kwantificeren (zowel virgin materialen als recyclaten). |
301-2 | Gebruikte gerecycleerde materialen | Afval verminderen | |
Duurzaamheid (intern en extern) (GRI 302: Energie) |
302 | DMA | Strategie en materiële thema’s Organisatie van duurzaamheid Veilig en duurzaam reizen- energie Milieu-impact: emissies, landgebruik, afval, water en geluid Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders | |
302-1 | Energieverbruik binnen de organisatie | Energie Milieu-impact: emissies, landgebruik, afval, water en geluid Reikwijdte en verslaggevingscriteria | NS verbruikt de energiebronnen elektriciteit (1310GWh), diesel (6,7 mln liter), warmte (32TJ) en gas (6mln m3) voor de treinen, stations, werkplaatsen en kantoren. Omgerekend naar GWh is dit in totaal 1440GWh energie waarvan 1325GWh groene energie. NS verkoopt geen energie aan consumenten of derden. |
302-2 | Energieverbruik buiten de organisatie | Energie Milieu-impact: emissies, landgebruik, afval, water en geluid Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
302-3 | Energie intensiteit | Energie Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
302-4 | Energie die is bespaard door besparingen en efficiëntieverbeteringen | Energie Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
302-5 | Reducties in energie-eisen/behoeften van producten en diensten | Energie Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
Duurzaamheid (intern en extern) (GRI 305: Emissies) |
305 | DMA | Strategie en materiële thema’s Organisatie van duurzaamheid Veilig en duurzaam reizen- energie Milieu-impact: emissies, landgebruik, afval, water en geluid Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders | In het schema "Verbinding van onze materiële onderwerpen met KPI's en strategie" staan onze materiële onderwerpen besproken, hoe deze hun weg hebben gevonden in onze strategie, hoe we dit hebben doorvertaald in KPI's en welke risico's we hiermee mitigeren.
Aanvullende informatie: www.ns.nl/mvoberekeningen |
305-1 | Directe broeikasgas emissies (scope 1), naar gewicht | Energie Reikwijdte en verslaggevingscriteria www.ns.nl/mvoberekeningen: Beschrijving scope en berekeningswijze NS energieverbruik, CO2 uitstoot en afval in Nederland | Wij stoten in Nederland directe emissies uit bij het energieverbruik van onze dieseltreinen, gas in onze gebouwen en brandstof van onze bussen. Dit komt neer op 25,6 kiloton CO2. Een deel van ons gas kopen we groen in.
Als basisjaar hanteren we 2014, aangezien we vanaf toen zijn begonnen met het actief te sturen op het verminderen van onze CO2 uitstoot. De emissies waren toendertijd 77 kiloton. Voor gebruikte emissiefactoren zie www.co2emissiefactoren.nl |
305-2 | Indirecte broeikasgas emissies uit energie (scope 2), naar gewicht. | Energie Reikwijdte en verslaggevingscriteria www.ns.nl/mvoberekeningen: Beschrijving scope en berekeningswijze NS energieverbruik, CO2 uitstoot en afval in Nederland | Wij stoten in Nederland indirecte emissies uit bij het verbruik van warmte van onze gebouwen. Dit komt neer op 0,5 kiloton CO2. Voor het elektriciteitsverbruik van onze elektrische treinen en gebouwen gebruiken we 100% groene energie.
Als basisjaar hanteren we 2014, aangezien we vanaf toen zijn begonnen met het actief te sturen op het verminderen van onze CO2 uitstoot. De emissies waren toendertijd 487 kiloton. Zie ook www.ns.nl/mvoberekeningen. Voor gebruikte emissiefactoren zie www.co2emissiefactoren.nl |
305-3 | Andere relevante indirecte emissies van broeikasgassen (scope 3), naar gewicht | Milieu-impact: emissies, landgebruik, afval, water en geluid Reikwijdte en verslaggevingscriteria www.ns.nl/mvoberekeningen: Beschrijving scope en berekeningswijze NS energieverbruik, CO2 uitstoot en afval in Nederland | In de impactberekening worden de emissies van voor- en natransport lopend, per fiets, auto en bus/tram/metro berekend. Daarnaast worden de CO2-emissies van energieproductie, infrastructuur, materieel, productie en het onderhoud van treinen meegenomen.
Als basisjaar hanteren we 2014, aangezien we vanaf toen zijn begonnen met het berekenen van onze impact op milieu en maatschappij. Zie ook www.ns.nl/mvoberekeningen. |
305-4 | Broeikasgas emissie intensiteit | Energie Reikwijdte en verslaggevingscriteria | De totale CO2-uitstoot van reizen bij NS bedroeg over 2017 1,0 gram per reizigerskilometer. Broeikasgas emissie intensiteit per reizigerskilometer' is bepaald aan de hand van scope 1 en 2 CO2 emissies. |
305-5 | Initiatieven ter verlaging van de emissie van broeikasgassen en gerealiseerde verlaging | Energie Reikwijdte en verslaggevingscriteria www.ns.nl/mvoberekeningen: Beschrijving scope en berekeningswijze NS energieverbruik, CO2 uitstoot en afval in Nederland | Wij stoten in Nederland directe emissies (scope 1) uit bij het energieverbruik van onze dieseltreinen, gas in onze gebouwen en brandstof van onze bussen en indirecte emissies bij het warmteverbruik van onze gebouwen. Dit komt neer op 26 kiloton CO2. In 2014 was dit 563 kiloton CO2. Voor het elektriciteitsverbruik van onze elektrische treinen en gebouwen gebruiken we 100% groene energie en onze gebouwen gebruiken 25% groen gas.
Als basisjaar hanteren we 2014, aangezien we vanaf toen zijn begonnen met het actief sturen op het verminderen van onze CO2 uitstoot. |
Duurzaamheid (intern en extern) (GRI 306: Afvalwater en afvalstoffen) |
306 | DMA | Strategie en materiële thema’s Organisatie van duurzaamheid Veilig en duurzaam reizen- afval verminderen Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders | |
306-2 | Afval naar type en verwijderingsmethode | Afval verminderen | Afval wordt gescheiden afgevoerd bij NS ten behoeve van recycling, een deel van het restafval wordt nagescheiden ten behoeve van recycling en de rest (58%) wordt verbrand met energieterugwinning. We hebben circa 700 ton gevaarlijk afval (4%), waarvan 500 ton wordt gerecycled. |
306-3 | Significante lozingen | | De NS heeft in haar organisatie een vorm van significante lozingen geidentificeerd, namelijk lozingen op het spoor van menselijke uitwerpselen door open toiletsystemen. Aangezien er geen sensoren aanwezig zijn in onze treinen is informatie over het volume niet beschikbaar. Wij beseffen ons dat deze lozingen een impact hebben op de omgeving, daarom werken wij aan het verminderen van lozingen op het spoor door open toiletsystemen te vervangen door gesloten toiletsystemen. Het doel is deze in 2030 voor 100% te hebben vervangen. In 2017 werd een percentage van 69% aan “schone” bakken bereikt (loost dus geen of gezuiverd water op de baan). Daarmee moeten we vanaf 2018 nog 31% vervangen. |
Toegankelijkheid |
103-1/2/3 | DMA | Toegankelijkheid Onze impact op milieu en maatschappij Dialoog met onze stakeholders Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
NS 1 | Aantal stations met AVS (Assistentie Verlening Gehandicapten) | Toegankelijkheid | |
Betrouwbaarheid |
103-1/2/3 | DMA | 2017 in een notendop Onze strategie Materialiteitsmatrix 2017 Reikwijdte en verslaggevingscriteria Resultaten 2017Vooruitblik Dialoog met onze stakeholders Verslag van de raad van commissarissen | |
NS 2 | Behalen doelen concessie KPI's | 2017 in een notendop Strategische thema's Perfecte uitvoering Resultaten 2017 | |
Transparantie |
103-1/2/3 | DMA | Transparantie Materialiteitsmatrix 2017 Corporate Governance Code Reikwijdte en verslaggevingscriteria Dialoog met onze stakeholders | |
NS 3 | Plek in de ranglijst van de Transparantiebenchmark | Transparantie | |
Reiziger op 1,2,3 / klanttevredenheid |
103-1/2/3 | DMA | Onze strategie Klantbeleving optimaliseren Perfecte uitvoering Materialiteitsmatrix 2017 Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
NS 4 | Algemeen klantoordeel binnenland HRN | Klanttevredenheid | |
Innovatie |
103-1/2/3 | DMA | Innovaties ontwikkelen Vooruitblik - Innovaties Materialiteitsmatrix 2017 Reikwijdte en verslaggevingscriteria | De NS rapporteert nog niet over de effectiviteit van haar innovatiebeleid. Deze informatie is nog niet beschikbaar en wordt in de komende jaren bekeken zodat we gerichter keuzen kunnen maken mbt innovaties. |
NS 5 | Innovatie | Innovaties ontwikkelenInnovaties | |
Voorzieningen op stations |
103-1/2/3 | DMA | Onze strategie Stations van wereldklasse Iconen van de stad Materialiteitsmatrix 2017 Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
NS 6 | Percentage dat een 7 of meer geeft als klantoordeel voor stations | Beleving van stations verbeterd Stations van wereldklasse | |
Samenwerking (intern en extern) |
103-1/2/3 | DMA | Koppeling van strategie en doelstellingen Governance Samenwerking met partners in het OV Organisatieverbeteringen Mobiliteitsalliantie Vooruitblik op de concernrisico’s in de toekomst NS als werkgever in Nederland Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
NS 7 | Eigen indicator | | Er is nog geen eigen indicator opgesteld voor het materieel thema 'Samenwerking (intern en extern)' aangezien dit het eerste jaar is dat we over dit onderwerp rapporteren. In 2018 wordt nader bepaald hoe hierop gestuurd gaat worden. |
Drempelloos reizen van deur tot deur |
103-1/2/3 | DMA | Onze strategie Perfecte uitvoering Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
NS 8 | Kwaliteit van aansluitingen op andere vervoerders | Onze prestaties op het hoofdrailnet | |
Punctualiteit |
103-1/2/3 | DMA | Onze Strategie Aantrekkelijk fysiek aanbod Reikwijdte en verslaggevingscriteria | |
NS 9 | Reizigerspunctualiteit HRN 5 minuten | Onze prestaties op het hoofdrailnet | |
NS 10 | Reizigerspunctualiteit HRN 15 minuten | Onze prestaties op het hoofdrailnet | |
NS 11 | Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL | Onze prestaties op het hoofdrailnet | |
NS 12 | Reizigerspunctualiteit HSL-Zuid (voor zover toerekenbaar aan NS) | Op tijd reizen op de HSL-Zuid | |