Abellio UK exploiteert de nationale spoorwegen in Schotland, in de vorm van intercity-, regio- en voorstadsdiensten op het nationale spoornetwerk van heel Schotland. We hebben een alliantie tussen ScotRail en Network Rail gevormd, en samen leveren zij treindiensten aan de reizigers. We baten de concessie uit gedurende tien jaar tot 2025, met een clausule voor ontbinding in het zevende jaar, die in het vijfde jaar kan worden toegepast. In 2016 kende ScotRail een aantal problemen met het behalen van haar prestatiedoelen vanwege een periode van vakbondsacties in verband met de voorgestelde introductie van DCO in combinatie met grote werkzaamheden in het hele netwerk. Het arbeidsgeschil werd opgelost na langdurige onderhandelingen met de vakbonden en onze cliënt in de regio. In 2017 is er een aanmerkelijke verbetering opgetreden. Uit de cijfers blijkt dat voor de twaalf maanden tot 6 januari 2018, 90,4% van de ScotRail-treinen het PPM-prestatiedoel heeft gehaald. Hoewel ScotRail de best presterende grote exploitant in het Verenigd Koninkrijk is, haalt zij niet het doel van het verbeterplan van 90,8% voor de afgelopen twaalf maanden dat door de Schotse overheid is gesteld. Daarom zal de ScotRail-alliantie haar prestaties volledig gaan doorlichten en een plan opstellen om haar service aan de klanten verder te verbeteren.
Volgens het NRPS-onderzoek zijn klanten het afgelopen jaar tevredener geworden over ScotRail: 85% van de klanten van ScotRail was tevreden, meer dan de 83% van vorig jaar rond dezelfde tijd.
Diverse factoren hebben ertoe geleid dat er enige vertraging is opgetreden in het programma ter vernieuwing van de vloot. De eerste treinen worden nu in 2018 in gebruik genomen. Deze treinen zullen worden geleased.