Dienstregeling 2018

In 2017 is de dienstregeling volledig nieuw ontworpen. De dienstregeling voor 2018, die op 10 december 2017 van start ging, bouwt daar op voort. Dat leverde voor het overgrote deel van de reizigers een verbetering op, maar omdat de ruimte op het spoor beperkt is soms ook een verslechtering op voor anderen. De belangrijkste verandering in de nieuwe dienstregeling is de tienminutentrein die zeven dagen per week tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven rijdt. Dat betekent een kortere wachttijd en vaker een zitplaats. Veel aanpassingen vinden rond ’s-Hertogenbosch plaats om de tienminutentrein en meer rechtstreekse Sprinterverbindingen mogelijk te maken. Bijvoorbeeld tussen Arnhem en Dordrecht en in de spits tussen Oss en Deurne. De reistijd van de Sprinter tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch wordt korter. In totaal zijn er met de introductie van de nieuwe dienstregeling per werkdag zo’n 130 treinen meer gaan rijden. Overige veranderingen:

  • Extra treinen tussen Meppel en Leeuwarden

  • In de spits meer Sprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum

  • Reistijdverkorting in de spits tussen Zeeuwse steden en de Randstad, in de drukke richting

  • In de avond en weekenden meer Intercity’s van Utrecht Centraal naar Eindhoven, Schiphol Airport en Nijmegen

  • Op zondag vier in plaats van twee Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal

  • Rechtstreekse trein van Enkhuizen naar Utrecht en verder naar Eindhoven en Heerlen

Bij het maken van een nieuwe dienstregeling werken we intensief samen met andere spoorvervoerders. Ook informeren we andere vervoersaanbieders, zoals busmaatschappijen, tijdig over onze plannen, zodat ze hierop kunnen anticiperen.