Reizigerspunctualiteit 15 minuten op het hoofdrailnet
Prestatie-indicator | Realisatie 2017 | Realisatie 2016 | Bodemwaarde 2017 | Streefwaarde 2019 |
Reizigerspunctualiteit HRN 15 minuten* | 97,4% | 97,3% | 96,7% | 97,3% |
- *
Gewijzigde waarde als gevolg van technische wijzigingen die zijn doorgevoerd in de prestatie-indicatoren
De Reizigerspunctualiteit 15 minuten op het hoofdrailnet was over 2017 97,4% (2016: 97,3%). Net als bij de 5-minutenindicator werpt een uitvoerbaar en betrouwbaar plan van de dienstregeling zijn vruchten af. Omdat de kpi Reizigerspunctualiteit wordt beïnvloed door de betrouwbaarheid van de infrastructuur en materieel, probeert NS de betrouwbaarheid en kwaliteit van de treinen optimaal te houden en te verbeteren. We hebben in het eerste halfjaar van 2017 software in nieuwe Sprinters aangepast, waardoor het aantal deur- en tredestoringen daalde. Dankzij een nieuwe aanpak is de introductie van nieuwe Flirt-treinen op het hoofdrailnet naar tevredenheid verlopen. Een onderdeel van deze aanpak is dat monteurs van NS tijdens de fabricage van de treinen meelopen in de fabriek.