Beschrijving Britse spoorwegmarkt
De Britse spoormarkt opereert sinds de privatisering in de jaren negentig onder een concessiesysteem. Onder dit systeem kennen de Britse overheid en gedecentraliseerde overheden contracten aan private exploitanten toe voor het gedurende een bepaalde periode exploiteren van treindiensten. De meeste van de zeventien spoorconcessies in het Verenigd Koninkrijk worden door het ministerie van Verkeer aanbesteed. Hiermee is een gezamenlijke omzet van ongeveer £ 10,5 miljard gemoeid.
Treinexploitanten beheren hun dagelijkse operaties in samenwerking met Network Rail, het staatsbedrijf dat de infrastructuur beheert, in een publiek-privaat partnerschap. Dit geldt met name voor ScotRail, dat wordt geëxploiteerd in het kader van een alliantieovereenkomst met Network Rail. Dit betekent dat de managementteams zich op dezelfde plek bevinden en samen werken aan het leveren van de best mogelijke diensten aan de reizigers.
Britse spoorweg- en busconcessies van Abellio
Gezien van noord naar zuid exploiteert Abellio UK de ScotRail-concessie, de Merseyrail-concessie in een 50/50-joint venture met Serco, en de Greater Anglia-concessie in een 60/40-samenwerking met Mitsui. Sinds 10 december 2017 exploiteert Abellio UK tevens West Midlands Railway en London Northwestern Railway in een 70/30-samenwerking met Mitsui en East Japan Railway Company (JR East). Daarnaast is Abellio UK exploitant van Abellio UK Bus, dat busdiensten in het centrum, zuiden en westen van Londen en enkele routes in het noorden van Surrey verzorgt (Abellio London Bus). De busactiviteiten verschaffen ons aanvullende deskundigheid op het gebied van reizen. Het gaat hierbij voornamelijk om vervangende diensten in het kader van de spoorconcessies (Abellio Rail Replacement).
Kengetallen per Britse spoorconcessie en busonderneming (exclusief West Midlands-concessie - dateert van december 2017)
Operationele KPI's 2017 | Omzet in euro | Klant- tevredenheid | Punctualiteit | Aantal keren onveilig sein gepasseerd | CO2-uitstoot | LTIFR* | Aantal stations | Aantal treinstellen/ bussen |
Greater Anglia | 736,7m | 81% | 89,4% | 9 | 33 gr/rkm | 6,3 | 130 | 1055 |
ScotRail | 769,1m | 85% | 90,4% | 19 | 62 gr/rkm | 5,3 | 357 | 805 |
Merseyrail | 87m** | 89% | 95,3% | 2 | 42 gr/rkm | 4,6 | 59 | 177 |
Abellio London Bus | 216,7m | n.b. | n.b. | n.b. | 1 gr/buskm | 4,1 | N/A | 751 |
- *
aantal arbeidsongevallen per miljoen gewerkte uren
- **
dit is 100%; Merseyrail is niet geconsolideerd omdat deze wordt geëxploiteerd in een 50/50-joint venture
Overzicht 2017
2017 is voor Abellio UK een jaar van groei geweest. De meest opmerkelijke prestatie was dat Abellio UK de West Midlands-concessie toegewezen kreeg in een 70/30-samenwerking met JR East en Mitsui, waarmee Abellio UK de sterkste contractenportfolio verkreeg sinds haar oprichting in 2002. Abellio UK is momenteel de vierde grootste spoorexploitant in het Verenigd Koninkrijk en beheert ook een busbedrijf.
In 2017 heeft Abellio UK een omzet van € 1,7 miljard gerealiseerd, en eerder dan 2022, de eerste mogelijke datum waarop de ScotRail-concessie afloopt, kan er geen contract vervallen. Eind 2017 exploiteert Abellio UK meer dan 2.500 treinstellen en verplaatst zij dagelijks meer dan 800.000 reizigers. Uitgedrukt in prestaties (gemeten in het Verenigd Koninkrijk op grond van de Public Performance Measure (PPM)) behoren onze Britse spoorconcessies tot de top-14 voor Britse exploitanten (van de 23). Met PPM wordt het percentage treinen gemeten dat binnen vijf minuten van de geplande tijd op de eindbestemming aankwam – na op alle geplande stations gestopt te zijn. De volgende tabel[1] toont de PPM voor 2017 en het aantal treinen dat per dag per concessie rijdt:
| Treinexploitant | PPM | Treinen per dag |
1 | c2c | 95,9% | 400 |
2 | Merseyrail | 95,3% | 614 |
3 | LOROL | 94,6% | 1.356 |
4 | TfL Rail | 94,1% | 267 |
5 | Chiltern | 92,9% | 432 |
6 | East Midland Trains | 92,7% | 476 |
7 | ScotRail | 90,4% | 2.296 |
8 | Heathrow Express | 90,3% | 144 |
9 | Arriva Trains Wales | 89,5% | 982 |
10 | Greater Anglia | 89,4% | 1.308 |
11 | Northern | 89,2% | 2.608 |
12 | CrossCountry | 88,8% | 297 |
13 | South Eastern | 88,7% | 2.002 |
14 | West Midland Trains | 88,3% | 1.295 |
15 | TPE | 87,7% | 240 |
16 | Caledonian Sleeper | 87,3% | 3 |
17 | Great Western | 87,0% | 1.593 |
18 | Virgin West Coast | 86,0% | 298 |
19 | Grand Central | 85,8% | 18 |
20 | South West | 85,8% | 1.749 |
21 | GTR | 90,8% | 3.514 |
22 | Virgin East Coast | 84,5% | 154 |
23 | Hull Trains | 79,8% | 14 |
- 1
Deze tabel toont de prestaties van de 23 bedrijven die in het Verenigd Koninkrijk actief zijn. Hiervan zijn 17 concessies van DfT of Transport Scotland. Hull Trains, Heathrow Express en Grand Central zijn ‘open access’ exploitanten. Merseyrail, LOROL en TFL Rail zijn concessies die door de overheid worden geëxploiteerd.
Abellio UK is een grote werkgever in het Verenigd Koninkrijk, met meer dan 13.000 medewerkers verspreid over haar ondernemingen, waaronder Merseyrail. Twee van onze Britse spoorconcessies hebben dit jaar te maken gekregen met vakbondsacties. Het geschil, welke niet alleen concessies van Abellio raakt, gaat over de ingebruikname van nieuwe treinen met door de machinist bediende deuren. De nationale vakbond van werknemers in het spoor-, water- en wegvervoer (RMT) wil dat de deuren door de conducteur worden geopend en gesloten, niet door de machinist. Abellio UK probeert in nauwe samenspraak met haar medewerkers en alle belanghebbenden een blijvende oplossing te vinden.
Vooruitzichten voor 2018
Abellio UK blijft naar mogelijkheden zoeken om haar activiteiten uit te breiden, vaak samen met biedingpartners. Abellio UK is geprekwalificeerd om te bieden op de Southeastern-concessie en de East Midlands-concessie in 2018. Eind december 2017 heeft Abellio UK een bieding gedaan voor de exploitatie van de Wales and Borders-concessie, samen met Carillion en Aecom. Echter als gevolg van de failissementsaanvraag van Carillion in januari 2018, heeft Abellio UK besloten zich terug te trekken uit dit biedingsproces. Afgezien van biedingen kijken we naar manieren om bestaande contracten zo efficiënt mogelijk te maken en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat we voorop blijven lopen in het Verenigd Koninkrijk voor wat betreft uitvoering en punctualiteit. Onze investering in onze ondernemingen zal leiden tot meer dan 200.000 extra zitplaatsen en snellere reistijden, waardoor klanten een betere reis hebben en de concessies beter worden geëxploiteerd.
Organisatie en medewerkers
Het hoofdkantoor van Abellio UK is gevestigd in Glasgow en heeft een filiaal in Londen. Het bestaat uit een aantal deskundigen op diverse terreinen plus een gespecialiseerd team op het gebied van bedrijfsontwikkeling. Wij hanteren een filosofie die onze mensen de vrije hand geeft om ondernemingen zo goed mogelijk te beheren, waarbij ze worden geleid en ondersteund door onze topteams. Onze strategie voor de middellange termijn is gericht op betere aansturing van, voorbereiding van, ondersteuning van en communicatie met al onze mensen.